Aktualnie:
Akademia Sztuk Dziecięcych 2014 – O projekcie

WRZESIEŃ – GRUDZIEŃ 2014

logodzieciAfrykańskie tinga tinga, portrety z warzyw, tańce dworskie, jazzowy summertime, afrykańskie bębny i góralskie trembity to tylko niektóre z propozycji, które czekały na najmłodszych adeptów sztuki. Od października do grudnia 2014 roku trwała pierwsza edycja Akademii Sztuk Dziecięcych realizowana przez Fundację ARTica w przedszkolach w Krakowie i w Zabierzowie m.in. dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Zabierzów. Projekt zakończył się uroczystym finałem, na którym zaprezentowano reportaże z warsztatów, wystawy prac uczestników, rodzice i dzieci wzięli wspólnie udział w warsztatach tworzenia strojów, które zwieńczył pokaz dziecięcej mody.

Plakaty_99 zabierzow

Akademia Sztuk Dziecięcych to interdyscyplinarny projekt wprowadzający najmłodszych w świat kultury za pomocą cyklu warsztatów odbywających się w przedszkolach. Jest to odpowiedź na wzbudzającą wiele emocji kwestię ograniczenia zajęć dodatkowych w przedszkolach. Chcemy uspokoić najmłodszych i zapewnić im całkowicie bezpłatne warsztaty na najwyższym poziomie będące zarazem wprowadzeniem do krainy sztuki i kreatywnego rozwoju. Zajęcia odbywają się w dwóch przedszkolach-w Krakowie w Przedszkolu nr 139 oraz w Przedszkolu Samorządowym z Oddziałami Integracyjnymi w Zabierzowie– każdego miesiąca dzieci będą uczestniczyć w warsztatach muzycznych, tanecznych, plastycznych i innych, które poprowadzą ich przez różne epoki, kraje i style artystyczne.
Priorytetem, prócz wysokiego poziomu zajęć prowadzonych przez profesjonalnych artystów i pedagogów, jest jak największa interaktywność zajęć i aktywne włączenie dzieci do pracy twórczej. Całość zwieńczona wydarzeniem prezentującym dorobek swoich wychowanków.
Każdy miesiąc poświęcony jest innemu tematowi przewodniemu – obszarowi geograficznemu np. Afryka, Azja, Włochy, Polska, Podhale ( nie musi to być zawsze kontynent lub kraj – chodzi raczej o styl w sztuce charakterystyczny dla danego regionu, czasu lub twórczości) lub epoce/stylowi np. renesans, współczesność, impresjonizm itd. W każdym miesiącu planujemy interdyscyplinarne zajęcia w każdym przedszkolu, prowadzone przez 4 kolejne tygodnie, ale każde z zajęć będą poświęcone w szczególności innemu tematowi związanemu ze sztuką. Wszystko obracać się będzie wg tego samego tematu, ale w różnych odsłonach z wykorzystaniem różnych dyscyplin artystycznych np. muzyka, taniec, plastyka, teatr.
Sposób realizacji projektu zakłada jak najwięcej zabawy, oparty jest na opowiadaniu wciągających historii i bajek, w które wplecione są autentyczne zabytki, dzieła sztuki, kompozycje muzyczne, tańce itp. Każdego razu w inną krainę geograficznoartystyczną, gdzie odbywają się spotkania z dźwiękiem, ruchem, obrazem i teatrem pokażemy jak różne dziedziny sztuki łączą się i przeplatają, odkrywając w otaczającym nas świecie także to, co nieoczywiste.